Hyresgästinformation
Bor du hos oss eller ska du flytta in i en av våra bostäder? Här har vi samlat den viktigaste informationen du behöver.
2024 års hyror klara
Nu har en överenskommelse träffats med Hyresgästföreningen angående hyran för 2024. Överenskommelsen innebär att hyran i
denna fastighet ska höjas med 4,99 procent. Den nya hyran framgår
av er kommande hyresavi.
Höjningen gäller från och med den 1 januari 2024
Hur vet jag vad den nya hyran blir?
Du får information om din nya hyra när förhandlingarna är klara. Vanligtvis kommer informationen med din hyresavi.
Hur fungerar en förhandling?
Fastighetsägarna har på uppdrag av hyresvärden begärt en årlig justering av hyran. Förhandlingar om den nya hyran förs med Hyresgästföreningen.
Vad påverkar hyran?
Din hyra justeras i lokala förhandlingar mellan marknadens parter. Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta har kommit överens om en ny modell för den allmänna hyresutvecklingen. Årsförhandlingen ska, enligt överenskommelsen, baseras på fem faktorer som speglar den allmänna ekonomiska utvecklingen och samtidigt är relevanta för hyresrättens utveckling. De fem faktorerna är:
• Kostnader för förvaltning och underhåll
• Kostnader för kommunala taxor och avgifter
• Räntekostnader
• Konsumentpriser
• Ekonomisk tillväxt
Vanliga frågor
Har du tappat bort hyresavin?
Om din hyresavi kommit bort kan du skicka e-post till Ida Andersson, ida@monen.se så hjälper hon dig.
Vill du betala hyran på autogiro?
Vill du att hyran dras automatiskt så erbjuder vi möjlighet att betala hyran med autogiro. Får du din hyresavi från Monen Fastighetsförvaltning AB fyller du i blanketten nedan och skickar den med post enligt instruktion på blanketten.
Får du din hyresavi från Monen Fastigheter AB kontaktar du Ida Andersson: ida@monen.se så hjälper hon dig
Hur fungerar det med el-abonnemanget vid inflytt/flytt?
Monen Fastigheter gör flyttanmälan till elbolaget vid inflyttning och utflyttning.
Saknar du en nyckel?
Kontakta oss så hjälper vi dig. Det är inte tillåtet att själv byta lås.
- Har en nyckel gått sönder så behöver du bara betala för en ny nyckel om du har den trasiga kvar.
- Har du tappat bort en nyckel så måste vi göra ett låsbyte som hyresgästen själv får bekosta. Det gör vi för att hyresgästen alltid ska kunna känna sig trygg i sin lägenhet.
Upplåsning av entré- och lägenhetsdörrar
OBS! Det är inte tillåtet att ställa upp entrédörren på vid gavel och lämna dörren öppen och obevakad i väntan på att någon besökare ska komma. Väntar ni gäster då entrédörren är låst då ska gästerna hämtas vid entrédörren.
Kostnaden för att låsa upp entré- och lägenhetsdörrarna är mycket hög. Som lägenhetsinnehavare får du betala dina egna kostnader för upplåsning av din entré- och lägenhetsdörr.
OBS! Den som låser upp din lägenhetsdörr kommer att kräva att du som lägenhetsinnehavare kan visa din legitimation.
Om du har blivit utelåst från din lägenhet (dvs.du har glömt din nyckel till din lägenhet och ingen annan kan låsa upp din lägenhet) ring: 0670-179 90
Felanmälan
Fyll i formuläret nedan för att göra en felanmälan.
Ida Andersson
VD, Administration
Anders Sjöbom
Förvaltning, fastighetsskötsel Strömsund
Mats Nyman
Teknisk förvaltning Ulriksfors