Hyresgästinformation
Bor du hos oss eller ska du flytta in i en av våra bostäder? Här har vi samlat den viktigaste informationen du behöver.
Nu påbörjas hyresförhandlingarna
Din hyresvärd är medlem i branschorganisationen Fastighetsägarna som årligen förhandlar din hyra med Hyresgästföreningen. Nu påbörjar vi förhandlingarna inför 2025 års hyror.
Kanske funderar du på hur detta går till? Här kommer svar på några vanliga frågor vi brukar få.
Varför höjs hyran varje år?
Hyran ska täcka alla kostnader som uppstår för att äga och sköta om huset som du bor i, till exempel kostnader för räntor, renovering, städning, personal, sophämtning, el och vatten. Det senaste året har kostnaderna ökat markant. God förvaltning, skötsel och trygghet i våra bostadsområden är avgörande för att vi ska trivas i våra hem. Därför behöver även hyran höjas för att din hyresvärd framöver ska kunna underhålla och ta hand om huset som du bor i.
Hur fungerar en förhandling?
Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har upp- draget att förhandla hyrorna i ditt hus. Det finns lagar och regler som bestämmer hur det ska gå till. I år har Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta kommit överens om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyreshöjningen. Förhandlingen börjar med att någon av oss inleder förhandlingarna och presenterar ett förslag till höjning. Därefter pågår förhandlingarna tills vi har kommit överens om ny hyra. Då skrivs ett avtal om hyreshöjningen och från vilket datum den gäller.
Vad händer om vi inte kommer överens?
Ibland går det fort att komma överens om ny hyra, ibland tar det längre tid. Det finns numera en möjlighet att använda sig av en tvistelösning som infördes i början 2023. Förhoppningsvis gör det att förhandlingarna inte drar ut på tiden och att du i god tid före årsskiftet får besked om din nya hyra.
När får jag besked om min nya hyra?
När Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommit överens om den nya hyran får du information från din hyresvärd. Vanligtvis kommer informationen med din hyresavi.
Vanliga frågor
Har du tappat bort hyresavin?
Om din hyresavi kommit bort kan du skicka e-post till Ida Andersson, ida@monen.se så hjälper hon dig.
Vill du betala hyran på autogiro?
Vill du att hyran dras automatiskt så erbjuder vi möjlighet att betala hyran med autogiro. Får du din hyresavi från Monen Fastighetsförvaltning AB fyller du i blanketten nedan och skickar den med post enligt instruktion på blanketten.
Får du din hyresavi från Monen Fastigheter AB kontaktar du Ida Andersson: ida@monen.se så hjälper hon dig
Hur fungerar det med el-abonnemanget vid inflytt/flytt?
Efter 7 januari 2025 behöver hyresgästen själv kontakta Eon för att anmäla ut- eller inflyttning. Det görs då via kundservice.
Saknar du en nyckel?
Kontakta oss så hjälper vi dig. Det är inte tillåtet att själv byta lås.
- Har en nyckel gått sönder så behöver du bara betala för en ny nyckel om du har den trasiga kvar.
- Har du tappat bort en nyckel så måste vi göra ett låsbyte som hyresgästen själv får bekosta. Det gör vi för att hyresgästen alltid ska kunna känna sig trygg i sin lägenhet.
Upplåsning av entré- och lägenhetsdörrar
OBS! Det är inte tillåtet att ställa upp entrédörren på vid gavel och lämna dörren öppen och obevakad i väntan på att någon besökare ska komma. Väntar ni gäster då entrédörren är låst då ska gästerna hämtas vid entrédörren.
Kostnaden för att låsa upp entré- och lägenhetsdörrarna är mycket hög. Som lägenhetsinnehavare får du betala dina egna kostnader för upplåsning av din entré- och lägenhetsdörr.
OBS! Den som låser upp din lägenhetsdörr kommer att kräva att du som lägenhetsinnehavare kan visa din legitimation.
Om du har blivit utelåst från din lägenhet (dvs.du har glömt din nyckel till din lägenhet och ingen annan kan låsa upp din lägenhet) ring: 0670-179 90
Felanmälan
Fyll i formuläret nedan för att göra en felanmälan.
Ida Andersson
VD, Administration
Anders Sjöbom
Förvaltning, fastighetsskötsel Strömsund
Mats Nyman
Teknisk förvaltning Ulriksfors