Hyresgästinformation
Bor du hos oss eller ska du flytta in i en av våra bostäder? Här har vi samlat den viktigaste informationen du behöver.
Nu är hyrorna för 2025 klara
Nu har Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommit överens om hyrorna för 2025.
Du får information om din nya hyra skickad till dig av din fastighetsägare. Överenskommelsen innebär att hyran i denna fastighet ska höjas med 5,15 procent. Den nya hyran framgår av er kommande hyresavi och höjningen gäller från och med den 1 januari 2025.
Observera att Hyresgästföreningen från och med 1 januari 2025 höjer sin hyressättningsavgift från 12 till 15 kronor per månad. Denna höjning med 3 kronor per månad tillkommer utöver den årliga procentuella justeringen av hyran. Hyressättningsavgiften ingår i din nya hyra och skall motsvara de kostnader som Hyresgästföreningen har för att förhandla din hyra.
Har du frågor gällande hyressättningsavgiften och höjningen av denna så hänvisar vi dig till att kontakta Hyresgästföreningen.
Vanliga frågor
Har du tappat bort hyresavin?
Om din hyresavi kommit bort kan du skicka e-post till Ida Andersson, ida@monen.se så hjälper hon dig.
Vill du betala hyran på autogiro?
Vill du att hyran dras automatiskt så erbjuder vi möjlighet att betala hyran med autogiro. Får du din hyresavi från Monen Fastighetsförvaltning AB fyller du i blanketten nedan och skickar den med post enligt instruktion på blanketten.
Hur fungerar det med el-abonnemanget vid inflytt/flytt?
Efter 7 januari 2025 behöver hyresgästen själv kontakta Eon för att anmäla ut- eller inflyttning. Det görs då via kundservice.
Saknar du en nyckel?
Kontakta oss så hjälper vi dig. Det är inte tillåtet att själv byta lås.
- Har en nyckel gått sönder så behöver du bara betala för en ny nyckel om du har den trasiga kvar.
- Har du tappat bort en nyckel så måste vi göra ett låsbyte som hyresgästen själv får bekosta. Det gör vi för att hyresgästen alltid ska kunna känna sig trygg i sin lägenhet.
Upplåsning av entré- och lägenhetsdörrar
OBS! Det är inte tillåtet att ställa upp entrédörren på vid gavel och lämna dörren öppen och obevakad i väntan på att någon besökare ska komma. Väntar ni gäster då entrédörren är låst då ska gästerna hämtas vid entrédörren.
Kostnaden för att låsa upp entré- och lägenhetsdörrarna är mycket hög. Som lägenhetsinnehavare får du betala dina egna kostnader för upplåsning av din entré- och lägenhetsdörr.
OBS! Den som låser upp din lägenhetsdörr kommer att kräva att du som lägenhetsinnehavare kan visa din legitimation.
Om du har blivit utelåst från din lägenhet (dvs.du har glömt din nyckel till din lägenhet och ingen annan kan låsa upp din lägenhet) ring: 0670-179 90

Felanmälan
Fyll i formuläret nedan för att göra en felanmälan.